laupäev, 13. veebruar 2016

"Cabin Fever" (2016)

Kui mõne aasta eest kuulsin, et Eli Rothi debüütfilm uusversiooni saab, olin ausalt öeldes suhteliselt hämmeldunud. Esiteks ei ole 2002. aasta veel piisavalt kaugel minevikus, et tollane toodang suuremal määral ajale jalgu oleks jäänud, ja teiseks polnud originaalfilm sugugi nii edukas, et selle edu peal eriliste pingutusteta liugu võiks lasta. Sellegipoolest polnud ma kuigivõrd negatiivselt meelestatud, kuna Roth kiitis isiklikult uue filmi heaks ning asus tööle produtsendina. Lisaks ei avaldanud originaal mulle nii tugevat muljet, et selle suhtes kuidagi kaitsev või ettevaatlik olema pidanuks. Vähemalt nii ma arvasin.

Seega paningi täna ilma erilisi ootusi või lootusi omamata uue "Cabin Feveri" mängima ning tundsin, kuidas iga mööduva hetkega mu enesetunne aina halvemaks muutub. Ja asi polnud selles, et oleksin samastunud tegelaste ahastavate kannatustega ‒ ahastav oli hoopis see film, mida vaatama pidin. Tehnilisel teostusel pole väga vigagi, film näeb oma eelarve kohta täitsa korralik välja, aga see kõik on mingil arusaamatul põhjusel nii hingetu, et paistab lihtsalt vaataja mõnitamisena. Mul ei ole midagi selle vastu, kui filmi tegelased on debiilikud, kuna slasherites enamasti nii ju ongi, kuid see ei tähenda, et nende käitumises absoluutselt mingisugust loogikat või realismi peituma ei peaks ‒ uue "Cabin Feveri" karaktereid idiootideks nimetada oleks ilmselgelt liiga leebe. Film oli kestnud vaevalt 10 minutit, kui juba mõtlesin, et "mida kuradit te teete?", pidades sealjuures silmas mitte ainult tegelasi, vaid ka filmi lavastajat ja kogu ülejäänud võttemeeskonda. Oleks "Cabin Fever" juba eos halva ideena tundunud, poleks ma tulemuse peale ilmselt isegi eriti kuri, aga raisatud potentsiaali on hoopis kurvem näha. Näiteks gore on siin praktiliselt perfektne ja nii mõnigi stseen oleks õige teostuse korral tõsiselt äge, kuid see on suhteliselt ebaoluline, kui kogu ülejäänud film täiesti suvaliselt ja tundetult kokku klopsitud on. Lisaks kõigele on kõnealune teos ka häirivalt seksistlik, kujutades oma naistegelasi eranditult iseloomutute lihatükkidena. Ma tean, et uus "Cabin Fever" on ehitatud täpselt sama stsenaariumi peale nagu Rothi originaal, nii et vahe ei tohiks tegelikult ju eriti tuntav olla, aga sellegipoolest on absoluutselt iga element, mis 2002. aastal töötas, siin paigast ära. Ma ei oska täpselt öelda, miks see nii on, aga tänavune "Cabin Fever" on totaalne katastroof. Peavalu garanteeritud!

2015. aasta õudusfilmid - kokkuvõte

AASTA PARIM ÕUDUSFILM



"The Final Girls"

Olen PG-13 reitinguga õudukate osas alati skeptiline olnud, aga "The Final Girlsi" puhul jään kriitikaga tagasihoidlikuks ‒ hea slasher on hea ka ilma ojadena voolava vereta. Metaõudukad on reeglina minu žanrisisesed lemmikud ning kui need veel 80ndate lõikumisfilmidele (eelkõige "Reede 13" seeriale) viitavad, on hea ajaviide praktiliselt garanteeritud. Mis siinpuhul jõhkruse ja tooruse vallas puudu jääb, tehakse kenasti tasa korralikult kirjutatud karakteritega, kelle käekäik vaatajale ootamatult palju korda läheb ‒ filmis on õudusfilmi kohta äraütlemata palju südant. Poleks osanud iial arvata, et mõni slasher mul silma märjaks võib võtta.



SUURIM ÜLLATAJA



"The Canal"

Viimasel HÕFFil nähtud "Kanali" suhtes puudusid mul igasugused ootused ‒ mingil arusaamatul põhjusel pole see film kuskilt erilist tagasisidet saanud. Oleksin ilmselt isegi "Kanali" huviorbiidilt pääsema lasknud, kui HÕFF seda üllatuslikult hirmsat teost oma suurde saali toonud poleks. Film põimib omavahel tugevalt psühholoogilist ja šokeerivalt füüsilist õudusfaktorit ning teeb seda väga veenvalt ja naturaalselt. Aasta õudseima filmi kategooriat mu valikus hetkel veel pole, aga "The Canal" pretendeeriks sellele tiitlile küll. Üllatus missugune!



PARIM KINOLEVIFILM



"The Green Inferno"

"The Green Inferno" pole tingimata parim õudusfilm, mida 2015. aasta jooksul Eesti kinodes näha sai (seda otsides tasuks vaadata pigem "It Followsi" suunas), aga ta on oma natuuri poolest kahtlemata kõige erilisem. Ennekõike seetõttu, et tegu on aastate eest välja surnud kannibaližanri elustamiskatsega ning ainuüksi asjaolu, et seesugust filmi Eesti kinolevi jaoks kõlbulikuks peeti, on küllalt märkimisväärne. Üldiselt ei mõjunud Eli Rothi kauaoodatud tagasitulek nii šokeerivalt, nagu loodetud oli, aga omataoliste teoste seas on "The Green Inferno" selgelt üks säravamaid tükke. Seesuguseid tagasivaateid aja jooksul unustusehõlma vajunud alamžanritele võiks õudukamaastikul hoopis rohkem ette tulla.



PARIM ÕUDUSKOMÖÖDIA




"Deathgasm"

Tänavusel PÖFFil nähtud "Deathgasm" on praktiliselt ideaalne splatter. Kui puhtalt filmina võiks siingi kategoorias "The Final Girls" võidutseda, siis "Deathgasmi" vaatamine annab oluliselt lõbusama elamuse, isegi kui sisu peale erilist rõhku pandud pole. Tavaliselt langevad sedasorti filmid enamvähem ühte auku ning pakuvad vaid ajutist lõbu, aga "Deathgasm" on erakordselt värske ja kõige positiivsemas mõttes sõge andmine. Tegijatepoolne rõõm ja kirg paistab kenasti välja ning huumor, mis suuremas osas metal-muusika austajatele suunatud, on eranditeta tabav. Ühtlasi on tegu ainukese 2015. aasta õudusfilmiga, mida olen näinud rohkem kui ühel korral. Säärast entusiasmi ja energiat tahaks tihemini näha!



PARIM JÄRG



"Sharknado 3: Oh Hell No!"

Kuna 2015. aastal tehti vaid üks film, mis saatis David Hasselhoffi kosmosesse, on selles kategoorias valik lihtne ‒ "Sharknado" kolmas osa on parim nii järje kui ka niisama hullumeelse õuduskomöödiana (ehkki sõna "õudus" tuleks sellise filmi puhul suhteliselt lõdvalt tõlgendada). Kuna "Sharknadot" toodab odavfilmistuudio The Asylum, pole nende pöörastel ideedel mingisuguseid piiranguid ega tsensuuri, nii et realiseerida võib absoluutselt kõike, mis stsenaristidel pähe tuleb, ja see paistab lõpptulemusest hiilgavalt välja. "Sharknado" seeria minetab reeglid, ratsionaalsuse ja loogika ning tulemuseks on midagi ennenägematult lõbusat.



PARIM TELESARI



"Ash vs Evil Dead"

Meie lemmiku mootorsaekäelise kangelase tagasitulekut on oodatud pikki aastaid, nii et siinne võit ei tohiks kellelegi üllatusena tulla. Lõppenud aasta tõstis õudussarjade vallas jällegi lati kõrgemale (pean eelkõige silmas Ryan Murphy "Screams Queensi"), aga nostalgia vastu ei saa ja Ash võtab teenitult oma. Olgugi, et "Ash vs Evil Dead" ei möödunud täielikult ilma mõõnadeta, sisaldas esimene hooaeg tervikuna piisavalt palju ikoonilisi momente, et mu siiras poolehoid ära teenida. Bruce Campbell on tagasi oma klassikalises rollis ja tema iganädalane kohtamine on pikaajalisele fännile tõeline nauding. Nüüd tuleb vaid järgmist hooaega oodata!



PARIM LAVASTAJA



Todd Strauss-Schulson ("The Final Girls")

Võiks ju arvata, et Eli Rothi "Knock Knock" ja "The Green Inferno" tagavad talle ka parima lavastaja tiitli, aga temagi kogemus ei suuda vastu seista Strauss-Schulsoni äraütlemata stiilsele režiile. Filmi esimene pool on visuaalses mõttes küll suhteliselt konventsionaalne, aga lõpuvõitluse lavastajatöö on täiesti fenomenaalne, meenutades korraga nii Argento, Snyderi kui Wrighti õnnestunumaid teoseid ning säilitades sealjuures ikkagi omajagu originaalsust. Võib vaid unistada, et mõnes tõelises 80ndate slasher'is midagi nii ilusat näha saaks. Nüüd tuleb loota, et "The Final Girlsi" edu innustab Strauss-Schulsonit žanrit edaspidigi avastama, kuna temasuguseid visionääre läheb alati tarvis.




PARIM NÄITLEJA



Deanna Dunagan ("The Visit")

Häid kandidaate on palju, aga vaevalt keegi sel aastal parima näitleja tiitlit Dunaganist rohkem väärib. Tema roll Shyamalani "The Visitis" on põhimõtteliselt villain'i oma ja nagu keegi kunagi ütles, on film täpselt nii hea kui tema kurikael. Ja Dunagan on tõesti fantastiline. Muuta tegelane üheaegselt nii vanaemalikult hapraks ja deemonlikult hirmuäratavaks on tõeline katsumus, aga Dunagan saab sellega mängleva kergusega hakkama ‒ tema häirivalt realistliku soorituse tõttu olen isegi omaenda vanaema suhtes kergelt kahtlustavaks muutunud. Igatahes on selge, et sellistesse kaugustesse ulatuv variatiivsus nõuab näitlejalt tohutut talenti.



HALVIM ÕUDUSFILM



"Paranormal Activity: The Ghost Dimension"

Juba teist aastat järjest valin halvimaks filmiks kinolevisse pääsenud found footage stiilis üles võetud tondiloo, nii et küllap võib siit nii mõndagi välja lugeda. Olen värisevast käsikaamerast, ebamäärastest kummitustest ning kahe eelnimetatu kombinatsioonist täiesti tüdinenud ega üritagi "Paranähtuste" viiendast sissekandest midagi positiivset leida. See on üdini halb film, mis ei tööta ka kõige primitiivsemal tasemel ega paku midagi uut isegi neile, kel varasemad osad nägemata. Ehmatuskohad ja ööstseenid mõjuvad tüütult, tegelased võltsilt, 3D ebavajalikult ‒ totaalne ebaõnnestumine igal rindel. Ei soovitaks isegi lollidele teismelistele, kes tavaliselt sedasorti filmide peale pöördesse lähevad ja igasuguse väärikuse kaotavad.

pühapäev, 7. veebruar 2016

"The Forest" (2016)

Tänavusele õuduka-aastale äraütlemata kesise stardipaugu andnud "The Forest" on mul praegu, napilt poolteist nädalat peale nägemist, juba praktiliselt ununenud. Kuu aja eest kinodesse jõudnud "Mets" ei ole kahjuks isegi mitte piisavalt halb, et seda kirglikult vihata, pigem lihtsalt täiesti mõttetu. Lisaks sellele, et õudusfaktor, mis võiks ju iseenesest sellise filmi puhul ainsa päästjana funktsioneerida, on sedapuhku täielik null, ei moodusta normaalset tervikut ka teose sisuline pool, mis lonkab oluliselt tugevamini kui Natalie Dormeri kehastatud Jess pärast mitme meetri sügavusse auku kukkumist.

Kui keegi mõne aasta pärast üldse "The Forestit" mäletama peaks, meenutataks seda kindlasti vaid kui üht keskpärast õudukat, kuhu sattunud juhuslikult mängima maailma mõõtu staar Natalie Dormer. Ausalt öeldes kehtib see juba praegugi, kuna vaevalt seesugune teos üldse ilma Dormeri osaluseta kinodesse jõudnud oleks, raha teenimisest rääkimata. Kahjuks pole sel korral isegi Dormeri sõnulseletamatust sarmist suurt abi, kuna puhtalt ebainimlik ilu ei ole millegi niivõrd ordinaarse puhul filmi edasi kandmiseks piisav jõud.

Filmi sisuline ja teostuslik külg käivad tegelikult veidral moel käsikäes: mõlemat võib tingimisi kirjeldada sihitu hulkumisena. Tegelikult ei oskagi päris täpselt öelda, miks "Mets" siis lõppude lõpuks ikkagi nii mõttetult välja on kukkunud ning kelle arvele süü täpsemalt kuulub. Osaliselt on probleem kindlasti selles, et jaapaniteemalisi USA õudukaid sai juba aastaid tagasi toodetud kõrini, nii et 2016. aastal mõjub järjekordne lisandus mõnes mõttes lausa kohatuna, eriti kuna niinimetatud J-horror'i laine (mida paljud õudukafännid põhjusega südamest vihkavad) nüüd ammugi unustusse vajunud on. Samas jõuab vaid paari kuu pärast kinodesse "Rings", järg minu põlvkonna kuulsaimale õudusfilmile, mis samuti nimetatud alamžanri piiridesse mahub, nii et võib-olla lootis "The Forest" selle pealt mingil moel kasu lõigata.

Kuigi ma "Metsa" kellelegi küll otseselt soovitama ei kipu, on see film piisavalt põgus, et mitte oma kestusaja vältel eriti suuri kahjustusi tekitada, nii et miks mitte ta soodsa võimaluse korral ära vaadata, eriti kuna tegu on Dormeri esimese peaosaga. Võimalik muidugi, et film paistab niivõrd lühikesena ainult seetõttu, et lugu jääb võrdlemisi poolikuks ega jõua rahuldava kulminatsioonini – seega kaob mingigi huvitavama sisuliini ootuses ajataju ära mitte üksnes Jessil, vaid ka vaatajal. Igatahes pole lõpptulemus otseselt katastroofiline, olgugi et see õudusfilmina midagi uut pakkuda ei suuda. Enesetapumõtteid tekitab seekordne metsaskäik õnneks ainult tegelastele, mitte kinopublikule.

"Natalie Dormer oma karjäärivalikuid kahetsemas"

"The Boy" (2016) † "Bad Ronald" (1974)

Aeg käib ikka ringiratast ning pole sugugi erakordne, et mõned ideed 42-aastase intervalliga korduvad. Kuna "The Boy" ja "Bad Ronald" on tegelikult esmapilgul kardinaalselt eriilmelised teosed, on neid spoileriteta küllalt keeruline võrrelda, kuna juba ainuüksi ühe sisututvustus reedab ära teise filmi üllatavamad pöörded. Seetõttu soovitan käesolevat arvustust lugeda vaid neil, kel "The Boy" juba nähtud, et mitte oma elamust suuremal määral rikkuda. Mainitud filmi spoileritevaba arvustuse leiab siit.



Kinoleviõudukad on pahatihti äärmiselt vaimuvaesed ega paku lakkamatute ehmatuskohtade kõrval midagi sügavamat, nii et need harvad korrad, kui Eesti kinodesse mõni päriselt hea õudusfilm jõuab, on minu ja eeldatavasti ka paljude teiste õudukafännide jaoks erilisel kohal. Ja "The Boy" on kahtlemata üks nende seast, isegi kui ta algul vaid järjekordse kummitusloona tundub. Õigupoolest töötab see "väikeste ootuste" faktor lõppude lõpuks isegi filmi mõjuvuse kasuks, kuna just pealtnäha sarnaste teoste vaimuvaesus muudab "The Boy" lõpplahenduse nii üllatavaks ja originaalseks.

Nagu öeldud, on "Poiss" oluliselt nauditavam, kui selle sisu kohta eelnevalt võimalikult vähe teada – mina näiteks polnud isegi treilerit näinud ning sain seega filmi jooksul nii mõnegi üllatuse osaliseks, mis tõenäoliselt teistele juba promost tuttavad olid. Tegemist on iselaadi müsteeriumiga, mille mõjuvuse juures mängib tähtsat rolli pidev teadmatustunne ning selle saavutamine on vaatajal igasuguste eelteadmisteta märksa lihtsam. Siiski on filmil varuks nii mõnigi peadpööritav trikk, mida treileris reedetud pole ja mis ka kogenumale filmifriigile paraja üllatusena peaks tulema, nii et vaatamisväärset jagub siin kõigile. Julgeksin "Poisi" oma olemuse poolest paigutada samasse punti "Orphani" ja "The Visitiga", aga ei hakka nende omavahelisi sarnasusi siinkohal pikemalt lahkama – äkki on kellelgi üks eelnimetatutest veel nägemata.

Minu suureks rõõmuks on "Poiss" eelkõige suunatud õudukafännidele ning seda muidugi mõista ainult kõige paremas mõttes. Filmitööstust dikteerib üldiselt ikka kinopublik ning õudusfilmide puhul moodustavad kahjuks enamiku sellest kaheldavate nõudmistega teismelised, kelle ettekujutuses peaks korralik õudukas koosnema ilmselt vaid ehmatuskohtadest ja kurjadest kummitustest. Seepärast ongi "The Boy" laialevi õudukate seas niivõrd teretulnud vaheldus, kuna eelnimetatud kriteeriumeid ootavad kinokülastajad jäävad seekord pika ninaga – "Poiss" on oluliselt tugevam teos, kui keegi üldse eeldada oleks osanud.


Nimelt algab "The Boy" nagu iga teinegi tondilugu ja see ta esmapilgul paistabki olevat – lihtsalt üks järjekordne kummitusfilm. Kuid ainuüksi filmi kontsept teeb teistele omasugustele originaalsuse poolest silmad ette: kaks pururikast pensionäri peavad judinaid tekitava väljanägemisega puunukku oma tulekahjus hukkunud pojaks ning palkavad pahaaimamatu lapsehoidja tema järele valvama. Creepy, eks? Siinkohal tuleks muidugi tervitused saata ka tunamullusele "Annabelle'ile", kuna vaevalt ilma nimetatud filmi rahalise eduta "Poisile" roheline tuli antud oleks. Tegemist on mõistagi kahe eri sorti teosega, mille sisulised sarnasused erilistesse detailidesse ei ulatu, kuid pole kahtlustki, et Hollywoodis on nukuõuduka väntamist märksa lihtsam ratsionaliseerida, kui teine seesugune just üüratul hulgal raha sisse toonud on.

"The Boy" puhul muudab olukorra veelgi pinevamaks asjaolu, et tegevustik leiab aset täielikus eraldatuses, nii et nimetatud lapsehoidja, keda kehastab muuseas "The Walking Deadist" tuntud võluv Lauren Cohan, on enamiku filmi kestusajast nukuga hiiglaslikus majas kahekesi. Ja kes on varem mõnd õudusfilmi näinud, teab isegi, et kurjakuulutava nukuga kahekesi jäämine ei ole kunagi eriti hea mõte, eriti kui tsivilisatsioon mitmete kilomeetrite kaugusele jääb. Atmosfääri osas ei tee "Poiss" samas ära midagi esmaklassilist – õhustik nagu igas teiseski üksildases kummitusmajas.

Hea tahtmise korral võiks muidugi ka nii paljutõotava premise'i raisku lasta ja maitsetu teostusega ära rikkuda, aga "The Boy" seda õnneks ei tee. Hea küll, siiagi on sattunud mõni tegelikult päris ebavajalik ehmatuskoht, kuid need julgen kerge südamega stuudio süüks ajada: tõenäoliselt märkas keegi, et stsenaarium paistab eelpool kirjeldatud teismeliste jaoks liiga intelligentne ning palus paar lihtsakoelisemat jump-scare'i juurde kirjutada. Siiski on napid ehmatuskohad piisavalt hästi teostatud, et mitte tõsisemat pahameelt tekitada, olgugi et kaks dream sequence'i on ilmselge liig ning mõjub niivõrd nutika filmi juures ääretult tobedana.


Ja ongi käes aeg jõuda täiesti jalustrabava pöörde juurde, mis "The Boy" enamvähem kõigist konkurentidest kohe peajagu kõrgemale tõstab. Teame kõik, et tänapäeva õudukamaastikul on slasheritel tõsiseid raskusi kinodesse pääsemisega ning "Poiss" pakub probleemile enneolematult nutika lahenduse: slasheri-faktor muudetakse twist'iks ja filmi reklaamitakse hoopis kummitusfilmina, millesarnased hetkel märksa paremini kaubaks lähevad. Märgin ära, et mul pole olnud senini õnne ühtegi slasherit tõelises kinosaalis näha (HÕFFi siinkohal ei arvesta), nii et minu arvamus võib olla pisut kallutatud, kuid võite vaid kujutleda minu eufooriat sel hetkel, kui mõistsin, et Annabelle on tegelikult Jason Voorhees ja minu silme ees on kõige ehtsam 80ndate stiilis lõikumisfilm, mitte lihtsalt üks järjekordne tondilugu. Selles mõttes võib filmitööstusele ehk isegi tänulik olla: kui slasherite vastu praegu nii ebaõiglaselt intolerantsed poldaks, ei oleks ilmselt keegi sellise twist'i peale tulnudki. Tegu on stsenarist Stacey Meneari esimese tööga, nii et ei saa olla päris kindel, mis ajendil ta niivõrd geniaalse stsenaariumi kokku pani, kuid minu hinnangul saab küll tegu olla vaid kirgliku õudukafänniga, kes otsustas slasheri-puuduse lahendamisele pisut teise nurga alt läheneda ning nüüdseks juba hinge vaakuva žanri twist'i abil kinolinale tagasi aidata. Olen talle ja kogu "The Boy" tiimile igatahes südamest tänulik – ma pole juba pikalt ekraanil toimuva üle niivõrd suurt rõõmu tundnud kui "Poisi" kinoseansi ajal.

Ja slasheri-osa ei ole teostatud sugugi lõdvalt või poolkõvalt, nagu karta võiks: see on puhtavereline 80ndate joones andmine, millega suudetakse nimetatud alamžanri võlud vaid mõne minutiga adekvaatselt kokku võtta ja taasluua. Erilist rõõmu võivad tunda "Friday the 13thi" fännid, kuna kogu twist'i järel aset leidev episood on suuresti just seeria teisest osast inspireeritud, alustades Brahmsi väljanägemisest ja lõpetades sisuliste sarnasustega. Hea tahtmise korral võiks Brahmsist järgmine õudukaikoon saada küll: mask on parajalt meeldejääv ja füüsis piisavalt ähvardav. Võimalused järjeloo jaoks on igatahes olemas, ehkki teist korda midagi niivõrd rabavat korda saata on paras katsumus.

Kuulsin üht sõpra kommenteerimas, et teist sellise lõpuga filmi pole maailmas kunagi tehtud ja olgugi, et sellist sorti väljaütlemised kõlavad reeglina küllalt ignorantsetena, on see siinkohal täiesti tõene. Tänavu on tulemas ka kauaoodatud "The Conjuring 2" ja James Wan paistab olevat vahepealsete aastatega veelgi julgemaks muutunud, nii et ma ei julge veel aasta parima õudusfilmi pärja ennatlikult "The Boy" kaela riputada, kuid kindel on see, et tegemist on ühe viimase aja omanäolisema laialevi žanrifilmiga, mis vähemasti oma ainulaadse lõpplahenduse tõttu pikaks ajaks meelde jääb. Ma ei ole täielikult veendunud, kui hästi ta korduvat vaatamist kannatab, kuna twist'i teadmine võib eelnevalt toimuva salapärasust omajagu õõnestada, aga hea filmiga on tegu sellegipoolest. Mul on alati tore näha, eriti stuudiofilmi puhul, kui fännid prioriteedina kassatulust ettepoole sätitakse, ning see peab "Poisi" puhul täielikult paika.




"Bad Ronald" on üks suhteliselt suvaline seitsmekümnendate telefilm, mis vaevalt ilma "The Boy" ilmumiseta kunagi mu huviorbiiti sattunud oleks. Omalaadne on see küll, kahtlemata, kuid teostuslik pool on telefilmile vastavalt võrdlemisi nigel ega paista otseselt millegagi silma, ehkki film pole sugugi mitte halb ega isegi mitte keskpärane, pigem lihtsalt üdini tavaline, alustades režiist ja lõpetades näitlejatöödega. Idee järgi võiks vabalt tegemist olla millegi eriliselt kriipiva ja otseses mõttes õudsega ning kohati on atmosfäär isegi sinna poole teel, aga samal aastal ilmunud "Black Christmas" on tolle aja filmide jaoks minu silmis lati nii kõrgele seadnud, et sellest üle hüpata on paras katsumus. Võimalik muidugi, et korraliku eelarve puhul poleks tulemus perfektsusest kaugel olnud, kuid vähesed rahalised ressursid teevad oma töö ja potentsiaal jääb valdavalt realiseerimata. Pealtnäha on mainitud "tavapärasus" siiski kesises režiis kinni: näiteks atmosfääriga ei paista olevat üldse tööd tehtud.

Kui sisusse süüvida, leiab sarnasusi "The Boyga" hulgi – ehk isegi piisavalt palju, et tänavu ilmunud filmi mingit sorti uusversiooniks või taaskujutamiseks nimetada. Ma ei oleks sugugi šokeeritud, kui keegi "The Boy" meeskonnast mõne aja pärast teataks, et inspiratsiooniks just nimelt "Bad Ronaldit" tarvitati, kuna nii mõnigi sisuline element, mida on raske puhtalt kokkusattumuseks pidada, esineb üksüheselt mõlemas filmis. "Bad Ronald" on vaatajate suhtes muidugi avameelsem ega panusta põrutava twist'i peale, kuid omamoodi "The Boy" eelloona võib seda kohelda küll. Nimelt on "Bad Ronaldi" nimitegelane kiusatud teismeline poiss, kes pärast ühe noore blondi tüdruku tapmist oma maja seinte sisse elama peab kolima, et niiviisi karistusest pääseda. Kui "The Boy" jääb Brahmsi taustaloo osas võrdlemisi napisõnaliseks, siis "Bad Ronald" näitab ilusti, kuidas täpsemalt mitmekorruselise maja seintes liikumine ja teiste elanike spioneerimine välja peaks nägema, ning seda on peale "The Boy" saladuslikkust tõeline lust jälgida. Igatahes paistab Brahmsi näiline teleportatsioonivõime nüüd hoopis realistlikumana.


Kui Ronaldi ema sureb, kolib majja pahaaimamatu pere, mille liikmed küllalt kiiresti aru saavad, et kõik ei ole päris nii, nagu olema peaks. Minu rõõmuks tulevad uued elanikud kohe mõttele, et majas kummitab – täpselt seda sama arvaks ka iga filmivaataja, kes "Bad Ronaldit" ilma eelneva proloogita nägema satuks (ning loomulikult kasutab seda ideed ka "The Boy"). "Bad Ronald" pole küll otseselt meta, kuid on alati tore näha tegelasi, kes elavad maailmas, kus õudusfilmid ja tondilood eksisteerivad. Kusjuures Woodide pereelu nähes meenub esimesena "Poltergeist", ehkki too film ilmus pea kümme aastat hiljem, nii et sarnasus on arvatavasti juhuslik.

Detailipõhiseid paralleele võib leida veelgi, kuid need jätan teiste avastamisrõõmule mõeldes siinkohal mainimata. Pööraksin tähelepanu pigem asjaolule, et Brahmsi perverssus väljendub eelkõige selles, et lapse mõistusega alaarenenud mees jälgib täiskasvanud naist, samas kui Ronald on umbes 18-aastane teismeline, kes armub hinnanguliselt 14-aastasesse tüdrukusse, keda ta kõigi eelduste kohaselt alatasa ka mõnevõrra ebasündsates olukordades näeb. Situatsiooni muudab veelgi veidramaks see, et tegu pole sugugi pere ainukese tütrega, nii et Ronald oleks tahtmise korral võinud vabalt ka omaealisesse tüdrukusse kiinduda. See jääb muidugi vaataja enda otsustada, kumb kahest stsenaariumist hullem või ebainimlikum on.

Nagu öeldud, ei ole "Bad Ronald" midagi väga erilist, isegi kui sisuline pool oma aja kohta täitsa esinduslik on. Julgen eeldada, et Jack Vance'i samanimeline romaan, mis nüüd filmi abil mu lugemisnimekirja sattus, käib sama ideega märksa õnnestunumalt ringi ega koperda ekraniseeringu kombel rahaliste puudujääkide taha. "Bad Ronaldit" soovitan vaatamiseks tõesti ainult neile, kes juba varasemast 70ndate õudusega sina peal, kuna võhik vaevalt seda nautida suudaks. Või siis ka neile, kellele "The Boy" kustumatu mulje jättis.

laupäev, 30. jaanuar 2016

"Freaks of Nature" (2015)

Kamp nohikuvõitu teismelisi, rohkelt verd, lihtsakoeline huumor, olematu sisu, zombid ‒ mõnikord tundub, et olen selliseid filme juba natukene liiga palju näinud. "Freaks of Nature" on täpselt see, mida premise'i järgi eeldada võikski: mitte sugugi parem, mitte sugugi halvem. Ekraanil toimub kogu aeg piisavalt palju, et igavust peletada, aga kui film on lõppenud, jääb sisse kuidagi tühi tunne. Jah, need möödunud 90 minutit olid tõepoolest päris lõbusad ja mulle meeldis see, mida nägin, kuid pärastiseks jäävad, nagu Gunnar Grapski nõustuks, ainult tühjad pihud ‒ mul ei ole mitte midagi analüüsida, mitte midagi, mille kallal pead murda.

Lugu on lihtne. Leiab see aset Dillfordi linnakeses, kus inimesed, zombid ja vampiirid on mingi ime läbi rahu sõlminud ning elavad suuremate probleemideta koos. Asi läheb käest alles siis, kui kohale jõuavad tulnukad: see ajab arusaadavatel põhjustel kogu linna marru ning tekitab kohutava kaose. Üllataval kombel on otsest verevalamist sellist sorti filmi kohta isegi päris vähe, eriti kui äsja ilmunud uusmeremaalaste "Deathgasm" värskelt nähtud on. Ei teagi, kust selle põhjuseid otsida tuleks: R-rating on ju enamvähem lõputu tühermaa, nii et oleks võinud vabalt praktiliste efektidega veidi rohkem hullu panna.


Filmi parimaks osaks pean, nii seksistlik, kui see ka poleks, Mackenzie Davist, kuna ta on heatahtliku vampiiritüdruku rollis lihtsalt äraütlemata tore ja armas. Mõne aasta eest oleksin ilmselt vaimustuses olnud ka Nicholas Brauni kehastatud ontlikust peategelasest, aga praeguseks hetkeks olen selliseid milestellerlike poisse juba natuke liiga palju näinud, et neist suuremat hoolida. Küllap pakub mõnele huvi ka Vanessa Hudgens, kes siin väikese kõrvalosa teeb, kuid minu arust pole ta roll seekord just kõige õnnestunum ‒ liialt üheplaaniline ja igav. Võimalik muidugi, et midagi muud ta saavutada ei üritanudki, kuna Hudgensi kehastatud Lorelei on sihilikult üleseksualiseeritud pothead.

Kokkuvõtlikult võib öelda, et "Freaks of Nature" on piisavalt hea ja meelelahutuslik, et 90 minuti vältel vaatajalt täit tähelepanu nõuda, aga nagu juba öeldud, siis sellega kogu filmi tegelik väärtus piirdubki. Kui oled paari viimase kuu jooksul midagi sarnast juba näinud (olgu selleks siis näiteks oktoobris Eesti kinodes jooksnud "Zombisõja teejuht teismelistele"), on targem mõte "Freaks of Nature'i" vaatamisega natukene oodata, kuna tegu on omas žanris ikka väga traditsioonilise teosega.

pühapäev, 3. jaanuar 2016

"Ash vs Evil Dead" (2015) - 1. hooaeg

Ashley J. Williams riputas 1992. aastal mootorsae varna ning fännid on sellest ajast peale muretsenud, et toonane "Army of Darkness" jäigi tema viimaseks seikluseks. 23 aasta jooksul on kuulda saanud lugematul hulgal kõlakaid, kuid veidral kombel pole mitte ükski neist ette näinud, et seeria järgmine sissekanne endale seriaali kuju leiab. Tegemist pole sellise üdini brutaalse splatter'i jaoks loomulikult ideaalse meediumiga, aga iganädalane võimalus Ashi uutes situatsioonides näha kaalub selle küllaga üle.

Kuigi "Ash vs Evil Dead" ei ole oma kümneosalise hooaja jooksul sugugi ühtlaselt tugev sõit, ei lange tase kordagi liialt madalale ning tugevamad episoodid on tõeliselt head, et mitte öelda suurepärased. Tihtilugu juhtub olema nii, et sääraste populaarsete frantsiiside uute sissekannete tegemisel peetakse silmas vaid rahalist edu ning loomingulisusest ja värskusest jääb vajaka, kuid siin sellist muret pole, kuna Starz on fännide unelmate täitmisele lähenenud äärmise julguse ja kohusetundlikkusega. Tegijate kirglikkust on tõepoolest rõõm näha, eriti kui tegu on õudukamaastikul millegi niivõrd tähtsaga kui "Evil Deadi" saaga.

Pole vist tarvis mainidagi, et suur osa "Evil Deadi" seeria võlust on Bruce Campbelli ja tema tohutu screen presence'i kanda, olgugi et 2013. aasta filmiversioon kenasti ilma temata hakkama sai. Nii on vaieldamatult ka sarja puhul ning kõigist sarmikatest kõrvaltegelastest hoolimata on tähelepanu keskpunktis alati ainult Ash, kes on vahepealsete aastatega veelgi isekamaks muutunud, aga sellegipoolest oma sarmi minetanud pole. Tegu on sellise karakteriga, keda mitte keegi päriselus tunda ei tahaks, kuid kelle juustuseid one-liner'eid ja jõhkraid läbielamisi mingil seletamatul põhjusel teleekraanilt tõeline lust jälgida on. Kõrvaltegelastest tõstaksin esile vaid Samara Weavingi, kes hooaja viimastes episoodides kaasa lõi. Ülejäänud olid samuti tublid, aga see on juba 1981. aastast selge, et Ashi kõrval on võimalik särada vaid erakordselt ilusatel inimestel ning sellele kirjeldusele vastab ainult Weaving.


Sisulise poole pealt on tegu suhteliselt lineaarse looga, kuid "Evil Deadi" puhul olekski mingit erilist komplekssust imelik oodata. Kui verd on piisavalt, on rahul ka fännid, ning sellest põhimõttest on tegijad kenasti aru saanud. Võiks ju arvata, et kaabeltelevisiooni puhul on vägivalla ja sõnakasutuse osas teatud piirangud, aga "Ash vs Evil Deadi" korral on neist igatahes mööda vaadatud, sest nii mõnigi episood teeb originaaltriloogias nähtule jõhkruse poolest silmad ette ning ropendamise osas ei paku filmid sarjale mitte mingit konkurentsi. 1x09 ajal tabasin end korraks isegi mõttelt, et ega brutaalsusega äkki isegi liiga kaugele minda, ja minu ülimalt verist filmimaitset arvestades ütleb see sarja kohta üpris palju.

Öelda, et "Ash vs Evil Dead" on täpselt see, mida fännid üle kahekümne aasta oodanud on, oleks ehk pisut liialdatud, kuna esiteks ei osanud keegi arvata, et Bruce alles 57-aastasena pumppüssi uuesti kätte haarab, ja teiseks tuli ka teleseriaali mõte enamusele paraja šokina, aga 2015. aastal vändatud "Evil Deadi" jätkult oleks tõesti raske midagi rohkemat tahta. Isegi 30-minutine formaat, mille osas paljud esialgu skeptilised olid, töötab edukalt kiire tempo ja läbiva põnevuse säilitamise kasuks. Ning kui vastab tõele, et plaanis on veel neli hooaega, pole mul küll sugugi kahju, et filmi tegemise plaanid nurja läksid. Ash on lõpuks ometi tagasi!

kolmapäev, 23. detsember 2015

"Krampus" (2015)

Jõulud peaksid iseenesest olema küll headuse ja armastuse aeg, aga see ei tähenda, et nende ümber keerlevast tohutust mütoloogiast ei leiaks ainest ka verdtarretavate õuduslugude tarbeks. Nagu paljud teisedki sellelaadsed veidravõitu hirmujutud on legend sarvilisest jõuludeemonist nimega Krampus pärit Saksamaalt (või Austriast) ning sobib oma iidse ja müstilise tagatausta poolest ühe korralikult vaatemängulise õudusfilmi aluseks nagu valatult.

Lugu keerleb ühe düsfunktsionaalse perekonna ümber, mis oma pideva kombetuse ja mõnitamise poolest "Üksinda kodus" seeriast tuttavaks saanud McCallisteridega äravahetamiseni sarnane on. Õigupoolest võib nimetatud jõuluklassiku ja "Krampuse" proloogi vahel veel hulgemini paralleele tõmmata, sealhulgas pere pisipoja kiusamine, tüütu ja matslik onu, kõigi jaoks ebamugav sagimine ning igasugune jõulutunde puudumine. Isegi Maxi valjuhäälne deklaratsioon, et ta oma tervet perekonda vihkab, meenutab kahtlaselt Kevini klassikalisi monolooge.

See selleks, "Krampus" on õudusfilmide seas üldiselt isegi päris originaalne ja n-ö jõuluõudukate hulgast üks kvaliteetsemaid. Nagu öeldud, töötab tõepoolest sajanditevanune legend loo mõjuvusele tublisti kaasa ning lisab sinna hulga müstikat. Lavastaja Michael Dougherty oskab kõiki pakutud eeldusi hästi ära kasutada ning loob hirmujutu baasil külma (nii otseses kui kaudses mõttes) ja saladusliku atmosfääri. Kusjuures sääraseid lumetorme näeb Hollywoodi filmides üsna harva, nii et seda rõõmustavam on asjaolu, et Dougherty on rasked ilmastikuolud niivõrd efektselt ekraanile tuua suutnud.

Olgu lugu nii põnev kui tahes, enamik filmi võlust jääb ikkagi näitlejate kanda. Siinpuhul on peaosas karismaatiline Adam Scott, kes otseselt küll ei sära, aga ainuüksi oma kohalolekuga filmile soojust lisab. David Koechner, kes suundumuselt vist Scottist isegi otsekohesem koomik on, ei saada samuti midagi üleliia vaimukat korda, kuid selliste tuntud nägude osalus on "Krampusele" siiski heaks kvaliteedimärgiks. Kõige vahvama rolliga astub üles Conchata Ferrell, kes otsekoheselt ropusuise vanatädina nii mõnelgi korral naeru suule toob.

"Krampuse" põhiprobleem seisneb nõrgas lõpus – kogu set-up on liialt tugev, et lõppvaatus kuidagi ootustele vastata saaks. Paistab, et Dougherty on ühel hetkel märganud, et filmi kestusaeg venib juba üleliia pikaks ning otsustanud seega pikemalt mõtlemata lahtised otsad kokku tõmmata. Üldiselt võinuks ju filmiga isegi rahule jääda, aga niivõrd hooletult juurde poogitud lõpplahendust pole juba ammu näinud ning see devalveerib teose koguväärtust ikka päris korralikult.

Tervikuna ei ole "Krampusel" väga viga, ühekordseks vaatamiseks kõlbab ta täitsa hästi. "Gremlinsi"-sarnast jõuluklassikat siit sellegipoolest otsida mõtet pole, kuna sel juhul valmistaks pakutav lihtsalt pettumuse. Suurematel õudukafännidel tasuks meeles pidada, et filmi vanusepiirang on PG-13, nii et vere ja jõhkruse osas tegijatele erilist mänguruumi jäetud pole, ehkki "Trick ’r Treati" lavastanud Dougherty tõenäoliselt vastupidist eelistanud oleks.


"A Christmas Horror Story" (2015)

Jõuluaeg on jälle käes ning õudukafännid seisavad taaskord iga-aastase mure ees: korralikke jõulu-õudukaid praktiliselt polegi. "Black Christmas" – nii hea, kui ta ka poleks – regulaarseks vaatamiseks hästi ei kõlba, kuna nii võib ta oma õuduselemendi kaotada, nii et alles jääbki vaid käputäis teisi. Sarnaselt "Tales of Halloweeniga" on "A Christmas Horror Story" tänavu oktoobris välja antud õnnestunud antoloogiafilm, mis üllatuslikult kohati ka reaalselt hirmus on.

"A Christmas Horror Story" sisaldab nelja õuduslugu, mis minu rõõmuks omavahel osavasti põimitud on: täielikult eraldatud peatükid ei toimi antoloogiafilmides üldse nii hästi ning mõjuvad sellise stiili puhul pigem raiskamisega. "A Christmas Horror Story" erinevad lood on aga nii stiili kui sisu poolest omavahel ideaalses kooskõlas ja moodustavad ühtse korraliku terviku. Isegi seda probleemi pole, et mõni peatükk teistest nõrgem oleks – tase on ikka väga stabiilne.


Nelja loo seast on isegi lemmikut raske valida, kuna kõik toetavad üksteist ja töötavad tugeva terviku kasuks. Tegelaste poolest meeldis mulle vast enim kooli keldris aset leidnud tondilugu, kuid hirmsaimaks nimetaksin hoopis mustanahalise perekonna ümber keerlenud peatükki, millesarnane olukord tegelikkuses ikka korralikult judinad seljale tooks. Isegi lugu jõuludeemon Krampusest ei vea ootusi alt, olgugi et tänavu samateemalisi õudukaid rohkem kui üks on (Universali "Krampus" jookseb hetkel kinodes ja üliodav "Krampus: The Reckoning" ilmus novembris), nii et konkurents tavapärasest märksa tugevam on.

"A Christmas Horror Story" on oodatust oluliselt korralikum õudusfilm ning jõuluõudukate seas kindla peale üks tugevamaid. Ta ei ole võib-olla päris nii lineaarne ja lihtne, nagu oleks tarvis, et korduvat vaatamist taluda, aga kui seekordseks jõuluõhtuks on tarvis üks õudusfilm valida, oleks minu valik just nimelt "A Christmas Horror Story" (ja mitte tema kallim kaksikvend "Krampus"). Julgen maiamatele õudukafännidele soovitada küll.


laupäev, 12. detsember 2015

"Scream Queens" (2015) - 1. hooaeg

Õudukafännide seas veidravõitu antoloogiasarja "American Horror Story" abil kiirelt tuntust kogunud Ryan Murphy alustas sel sügisel uhiuue seriaaliga. Läbivast absurdihuumorist lokkav "Scream Queens" on vastuvõtlikumale žanrifanaatikule tõeline maiuspala, kuna lisaks traditsioonilise slasher'i ülesehitusele ja pidevatele popkultuuri-viidetele on üle pikkade aastate õudusžanrisse tagasi toodud "Halloweenist" tuntud Jamie Lee Curtis, kes teadupoolest üks meie aja legendaarsemaid scream queen'e on. Lisada juurde veel Murphy nutikas (ja võrdlemisi must) huumorimeel, omapärane stiil ja Emma Roberts ning saamegi ühe praeguse hetke lõbusama sarja, mille sihilikult jabural stsenaariumil mitte mingeid loomingulisi piire pole.

"Scream Queens" on algusest peale küllalt konkreetne satiir, mille tegelased rohkem karikatuure kui reaalseid inimesi meenutavad, nii et tugevat emotsionaalset sidet tekkida ei saa - just nagu slasher'itele alati kohane olnud on. Huumor jätab õudusfaktori kiiresti tagaplaanile ning see on ilmselt ka üks põhjustest, miks konservatiivsemad žanrifännid sarja veel avasüli vastu pole võtnud. Tegelased on peaaegu eranditult täielikult idioodid ning see võib esmalt pisut ehmatavalt mõjuda, kuid sarja kulgedes hakkab lokkav debiilsus hetketi isegi naturaalsena tunduma. Mõne tegija käes muutuks selline karakterite käsitlus kiiresti tüütuks ja üksluiseks, aga Murphy suudab nendest idiootidest äärmiselt huvitavad tegelaskujud luua, kes üheski episoodis oma sügava ja põhjaliku rumalusega üllatamast ei lakka. Lisaks Emma Robertsile, kes selliste rollidega varemgi hiilanud on, saavad külmade ilueedidena hästi hakkama ka Glen Powell ja Billie Lourd – minu kaks isiklikku lemmikut. Powelli mängitud Chad Radwell on traditsiooniliselt isekas ja kitsarinnaline jock, keda päriselus keeruline mitte vihata oleks, kuid sarjas on ta mingil veidral põhjusel oma väikluses erakordselt sümpaatne ja tore tegelane, kelle arulagedaid ja alatihti täiesti seosetuid väljaütlemisi alati lust kuulata on. Lourdi kehastatud Chanel #3 väga eemaletõukavalt rumal tegelikult polegi, ta võiks mulle oma kuiva huumori tõttu ehk reaalsuseski meeldida, kuid hingetu ja ebainimlik on ta ikkagi. Täpsustuseks ütlen, et eelnimetatud omadused pole selle sarja kontekstis sugugi halvad.


Kuna tegu on idee poolest ikkagi whodunit'iga, on loogiline, et suur roll on mängida ka mõrvamüsteeriumil ja selle järkjärgulisel lahti rullumisel. "Screami" sarja puhul rääkisin, et edukat äraarvamismängu on sarjavormis keeruline (või lausa võimatu) teostada, aga tuleb tunnistada, et "Scream Queens" tuleb selle ülesandega täitsa esinduslikult toime. Oma koht on siin muidugi ka asjaolul, et tegelasteks on enamjaolt ettearvamatu ja ebaloogilise käitumisega sotsiopaadid, nii et mõrv ei ole ühegi karakteri jaoks liiga suur hüpe. Lisaks on sari piisavalt goofy, et omaenda kehtestatud reeglitest mitte ülemäära hoolida. Silmnähtavaid sisuauke sellegipoolest pole.

Nagu sarjade puhul ikka kipub olema, on siingi 13 episoodi hulka sattunud ka pisut nõrgemaid ja igavamaid, kuid üldmulje jääb siiski üdini positiivne. Mul on väga hea meel näha, et õudusžanr ja slasher'i-kultus imbub vaikselt ka telesse ning seda veel eriti millegi nii õnnestunu kui "Scream Queensi" näol. Murphy ei saanud ilmselt küll nii eufoorilist vastuvõttu, kui ta oodanud oli, ja madalad vaatajanumbrid võivad teise hooaja tegemise kahtluse alla seada, aga korraliku sarjaga on tegemist sellegipoolest ning olen kindel, et avatuma meelega õudukafännid suudavad seda ka vastavalt hinnata. Mina jään igatahes järge ootama.

pühapäev, 29. november 2015

"Deathgasm" (2015)

Kui hakkad vaatama filmi, mil nimeks "Deathgasm", on ootused teatud mõttes juba seatud. Ja pettumust igal juhul ei valmistata – tegu on täpselt sama räige veresaunaga, nagu nime järgi eeldada võib. Kombineeritud on kaks minu absoluutset lemmikut, õudusfilmid ja metal-muusika, ning tulemus on oodatust imelisemgi. "Deathgasm" ei hoia mitte üheski aspektis tagasi, lajatab samaaegselt nii jõhkra vägivalla kui ka terava huumoriga, muutes end sellega vaat et aasta meeleolukaimaks filmielamuseks.

"Deathgasm" tuleb Uus-Meremaalt ja inspiratsiooni ei ole tarvis kaugelt otsida – sealsamas lavastas ka Peter Jackson oma esimesed filmid ning siiani maailma veriseima filmina tuntud "Braindeadi" mõjutusi on "Deathgasmis" tunda küll. Üks tegelastest kannab lausa "Bad Taste'i" postriga särki. Siiski on tegu küllalt ainulaadse teosega, vähemalt praegusel ajal, kuna õnnestunud splatterid võib endiselt kahe käe sõrmede peal üles lugeda. Õppust on võetud ka "Evil Deadist" – sarnasusi leidub nii kasutatud relvades (mootorsaag) kui deemonite kõnepruugis.

Näitlejad on head, huumor on asjalik, tegijad on ilmselgelt hingega asja juures. Isegi kui mul sisu osas mingeid etteheiteid oleks, ei suudaks ma neid siin objektiivselt välja tuua, kuna "Deathgasm" on vaieldamatult üks ägedamaid filme, mida üle pika aja näha saanud olen, ja splatterid on žanrisiseselt alati mu lemmikute hulka kuulunud.

Üldiselt on tegu väga lõbusa väikese filmiga, mis ühe kinoõhtu suurepäraselt ära täidab, aga hilisemaks kuigi palju mõtteainet ei paku. Oma lühikese kestusaja ja kerge sisu tõttu on "Deathgasm" tüdimust tekitamata sobilik ka mitmekordseks vaatamiseks, nii et poleks suur ime, kui see juba mõne aasta pärast kultusklassiku staatusesse jõudnud oleks. Loodan südamest, et "Deathgasm" saab piisavalt ülemaailmset tähelepanu, et Howden ka järje tegemise ette võtaks.


Minu suurimad tänusõnad PÖFFile, et "Deathgasm" tänavusse kavasse võeti. Kusjuures eestikeelne pealkiri "Surmgasm" kõlab ehk isegi paremini kui originaalvariant. Eilsele publikule paistis teose absurdsus ja mõõdutundetu julgus igatahes istuvat.